نوعی چای از گیاهان آمازون، تشکیل نورون های جدید را تحریک می کند

6نوامبر 2020 - چای آیاواسکا (Ayahuasca)، دمنوشی روان‌ گردان است که از چند گیاه مختلف تهیه می شود و سالهاست که ساکنین آمازون( قبایل شمن) از آن به عنوان معجونی شفابخش در درمان بیماری‌ها یا برای تجربه ی حس‌های معنوی و خلسه استفاده می‌ کنند .براساس تحقیقی به رهبری دانشگاه Complutense مادرید (UCM)، یکی از اصلی ترین اجزای طبیعی این چای، دی متیل تریپتامین(DMT)  است که باعث پیشرفت نوروژنز یا تشکیل سلول های عصبی جدید می شود. علاوه بر نورون ها، تزریق این ماده برای اهداف شمنی(shamanic) نیز باعث ایجاد سلول های عصبی دیگر مانند آستروسیت ها و الیگودندروسیت ها می شود.

دکتر خوزه آنجل مورالس، محقق UCM  ودپارتمان زیست شناسی سلولی درCIBERNED ، توضیح داد: ظرفیت این چای برای تعدیل قابلیت انعطاف پذیری مغز نشان می دهد که این چای پتانسیل درمانی زیادی برای طیف وسیعی از اختلالات روانپزشکی و اعصاب، از جمله بیماری های نورودژنراتیو( تخریب کننده اعصاب) دارد.

این مطالعه درJournalal Psychiatry ، یکی از ژورنالهایNature Research ، منتشر شده است و نتایج چهار سال آزمایش in vitro و in vivo بر روی موش ها را گزارش می دهد. به گفته ی دکتر خوزه آنتونیو لوپز، محقق دانشکده روانشناسی دانشگاه UCM و یکی از نویسندگان این تحقیق، این نتایج نشان می دهند که موش ها، توانایی شناختی بیشتری هنگام درمان با این ماده از خود نشان می دهند.

تغییر گیرنده، اثر توهم زایی این چای را از بین می برد

چای آیاهواسکا، ترکیبی از برگ گیاه پسیکتریا ویریدیس(Psychotria viridis) و شیره ی گیاه بی کپی (Banisteriopsis caapi) است. هیچ ‌کدام از این گیاهان به ‌تنهایی دارای قدرت توهم‌ زایی نیستند، اما برگ‌ پسیکتریا ویریدیس، حاوی دی متیل تریپتامین (DMT) است، این ماده ی شیمیایی دارای ساختاری شبیه به سروتونین است. آنزیمی در روده ما وجود دارد که معمولا دی متیل تریپتامین را غیرفعال می‌کند، به این جهت این گیاه به ‌تنهایی در توهم زایی تأثیری ندارد، اما شیره ی بی کپی، موجود در چای آیاهواسکا به نحوی این آنزیم‌ها را از فعالیت بازمی‌دارد و به دی متیل تریپتامین امکان ورود به جریان خون و درنهایت عبور از سد خونی مغزی را می‌دهد.

دی متیل تریپتامین موجود در چای ayahuasca به گیرنده ی مغزی سروتونرژیک نوع 2A متصل می شود، که اثر توهم زایی آن را افزایش می دهد. در این مطالعه، دانشمندان گیرنده را به یک گیرنده نوع سیگما تبدیل نمودند تا از ایجاد اثر توهم زایی آن جلوگیری کنند. این کار تجویز آینده آن را برای بیماران بسیار تسهیل می کند.

در بیماری های نورودژنراتیو، مرگ انواع خاصی از سلول های عصبی است که علائم آسیب شناسی هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را ایجاد می کند. اگرچه انسان توانایی تولید سلولهای عصبی جدید را دارد، اما این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد و همیشه امکان پذیر نیست.

دکتر مورالس نتیجه گیری کرد: چالش این است که ظرفیت خاموش خود را برای تشکیل سلولهای عصبی جدید فعال کنیم و بنابراین سلولهای عصبی را که در نتیجه بیماری می میرند، جایگزین کنیم. این مطالعه نشان می دهد DMT قادر است سلولهای بنیادی عصبی را فعال کند تا سلول های عصبی جدید را بسازند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-amazonian-tea-formation-neurons.html